Nätpsyk?

Jag läste nånstans att det nu börjar poppa fram nätpsykologer som erbjuder olika slag av terapibehandling över internet och det är väl inte oväntat. I det fall jag såg var det så att patienten fick en uppgift och skulle mejla svaren. Att lösa en uppgift kan vara en form av behandling. Säkerligen kommer denna utveckling att fortsätta.

Jag får ibland, i rollen som vuxen, vara lite amatörpsykolog. Jag uppskattar det förtroendet.

Jag som levde på den tiden när internet inte fanns kanske uppskattar det mer än ni som är unga och ser det som en självklarhet. Det är på gott och ont - som allt annat. Information är inte visdom. Kunskap ersätter inte erfarenhet.

Vänskap och kärlek på internet är bra men det ersätter ju inte närhet och det verkliga livets upplevelser. Det går bra att visa kärlek på nätet men det är kanske inte så smart att bli kär i någon baserat på det skrivna ordet. Däremot tror jag att man kan lägga grunden till en bra vänskap - och kanske kärlek - på det sättet. Om det finns ärlighet.

Mycket flum idag, men
Godmorgon!




Kommentarer
Postat av: Camilla

mats= psykolog!

2008-08-31 @ 11:40:21
URL: http://doden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










RSS 2.0