Ett gott skratt förlänger livet...

Jag fick den kommentaren häromdagen och det är faktiskt sant. För inte så många år sedan trodde man inom läkarvetenskapen att kropp och själ var två helt skilda delar av människan, men nu vet man bättre. Sanningen är att en optimist lever 7,5 år längre än en pessimist!

Och jag tror ni alla känner det, visst blir man mer sjuk om man tänker negativa tankar och tvärtom. Våra tankar påverkar vår fysiska hälsa och skratt har samma verkan som morfin - fast i lite lägre grad.

Varför kan man då inte tänka bara positiva tankar? Antagligen för att man envisas med att jämföra sin tillvaro med hur man vill att den ska vara. Varför händer detta mig? Och så vidare. Är detta meningen med livet?

Dalai Lama säger att meningen med livet är att vi ska söka lyckan. Men han säger inte att måste finns en obeskrivlig lycka varje dag utan vad som menas är att vi ska söka känslan att acceptera och vara nöjda med vår tillvaro.

Vi är alla bekräftelsenarkomaner. Därför är vi inte så lyckliga. Lyckan är faktiskt lättare att uppnå om vi hjälper andra människor att finna den än genom att söka den själv. Tänk på det.
Kram

Kommentarer
Postat av: Sofie

En kusin sa till mig en gång i stil med att vad är vitsen med att förlänga livet när det ändå går snabbare när vi har roligt.. Typ eller nåt ;D Ha en bra dag.

2008-07-21 @ 16:20:48
URL: http://sofiejagar.blogg.se/
Postat av: Rebecca

HAHAHA! Lite undliga presenter det kanske inte är så många som önskar sig böcker men men.. Jag fyller år i september

2008-07-21 @ 16:46:40
URL: http://svartadiamanten.blogg.se/
Postat av: Ninni

Ditt senaste inlägg gjorde mig alldeles lugn och harmonisk inombords..



Tänk vad text/ord kan påverka-de gick raka vägen till mina tankar som vidare förmedlade en positiv känsla! Precis så gick det till, coolt..



Då var kvällen därmed räddad-tack.

2008-07-21 @ 18:51:05
URL: http://jennyhelgen.blogg.se/
Postat av: Anorexiamamma

Hörde du när Åsa Nilsonne hade sommar?, om inte kan du alltid lyssna på webben. Hon talar om tankens kraft, vad som sker i våra hjärnor, att hitta hoppet. Finns även på www.nilsonne.se

2008-07-21 @ 23:31:07
Postat av: mats

svar till Anorexiamamma! Jo jag hörde en del och det var jättebra!

2008-07-21 @ 23:34:13
Postat av: Ann

God morgon! Ja det är superfint där neröver.Älskar gamla fiskeläger:)

2008-07-22 @ 08:06:26
URL: http://lillanslilla.blogg.se/
Postat av: Nix

Hur mycket kortare lever en realist då? =)

2008-07-22 @ 16:09:35
Postat av: mats

Nix: Haha man ska aldrig lite på statistiken. Det framgick inte men det beror kanske på hur ens egen uppfattning av verkligheten är?

2008-07-22 @ 16:33:00
Postat av: Nilla

God morgon på dej....

Skratta bör man annars dör man he he skoja bara

2008-07-23 @ 07:16:19
URL: http://fnilla.blogg.se/
Postat av: sofiesofiesofiiiiie!!!!!!

Det ä bra att hjärnan är snabb ibland. ;D Nu är det dags för seeen frukost, hungrar snart ihjääääl. Nu skriker det tillomed på mig från kylskåpet.. måste dra hejsvejs ha en bra dag

2008-07-23 @ 09:28:21
Postat av: L

Hej o tack för dina kommentarer!

Jo ibland undrar jag själv vad jag väntar på. Svaret kanske är att det tar tid o bli helt bra och att det finns mkt som tynger mig just nu. Men på god väg är jag nog iaf.

Kram

2008-07-23 @ 09:56:53
Postat av: pega

Jo tack jag vet och det visste jag för länge sen att man kan lära sig av sina misstag..men det är mycket mer än det d vet

2008-07-23 @ 12:41:40
URL: http://pegas.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Haha, jo det får nog bli så

2008-07-23 @ 17:49:26
URL: http://svartadiamanten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










RSS 2.0