Omtanke och respekt

Det är bra att ha vänner. Hur vet man om en person är ens vän? Det låter ju enkelt, det är väl bara att kolla hur dom behandlar en? Jo lite så är det.

Omtanke är ett ord. Men det behöver inte betyda att vänner får dig att må bra. Faktiskt. Ibland kanske en vän säger något till dig som får dig att må dåligt. Jag ska förklara.

Omtanke är att man vill någon väl. På lång sikt. En vän är någon som menar väl, även om det kan innebära att säga/skriva något som du inte håller med om eller uppskattar. Så är det ofta med barn och föräldrar.

Om någon säger något som du uppfattar negativt är ofta sammanhanget viktigt. Vill du av omtanke påpeka för en annan person något som du tycker den gör fel ska du knappast göra det i en folksamling utan hellre enskilt till den personen.

Respekt är ett annat ord. En vän respekterar att du är du och dina åsikter. Men ibland kolliderar omtanke med respekt. Du kanske tycker att dina föräldrar inte respekterar att du vill leva ditt liv som du vill, men deras ståndpunkt beror kanske på att dom har mer erfarenhet och vet att dina val är dåliga. Eller tror det.

Men respekt är viktigt. En person som inte först lyssnar på dig och väger in dina åsikter respekterar dig nog inte.
Alla är värda respekt. Även dom som inte tycker som oss.

Intresse/engagemang är också något. Någon som inte verkar intresserad och inte bryr sig är förmodligen inte heller en bra vän. Handling betyder alltid mer än ord.

Jämför dom här uttalanden så förstår ni kanske hur jag menar:

Jag har inte tid att träffa dig      - Jag har inte tid idag, kan vi ses i morgon
Du har fel (eller Jag har rätt)    - Jaså du tycker det. Det kanske också kan vara så här...

Jag vet att detta inte är så mycket nytt för många av er, men kanske ni som är lite yngre inte alltid vet vilka som är era riktiga vänner. Det som är en stor skillnad är om det gäller föräldrar/barn att föräldrarna visserligen ska vara vänliga mot sina barn, men i första måste dom ju vara föräldrar.

Och det är inte alltid så lätt - inte att vara barn heller haha!

Idag blir det en underbar dag i Skåne! Sol och lite värme (10 grader).
Kram

Kommentarer
Postat av: Camilla

Är man jag så vet man sökert vad omtanke och respekt innebär men det är ju kanske bra att andra får tänka till lite.

2008-03-08 @ 15:18:43
URL: http://tungviktaren.blogg.se
Postat av: stars in heaven

Bra skrivet!

2008-03-08 @ 20:19:17
URL: http://tessiiie88.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










RSS 2.0