Orka

Tycker orka det är ett jobbigt ord. Orkar knappt läsa det.

Men läser ofta om ork som inte verkar finnas. Jag orkar inte prata om det, jag orkar inte med detta, orkar inte, pallar inte men vad betyder det egentligen?

Det känns som om det är lite en trend. Att inte orka. Betyder det kanske: Jag vill inte för jag tycker inte det roligt. Eller handlar det om fysisk ork, psykisk ork? Ja jag vet inte för jag måste mer eller mindre varje dag orka göra saker som måste göras utan att jag egentligen varken vill göra dem eller "orkar" göra dem.

Jag tror att orka ibland är en undanflykt.

Är det meningen att vuxna ska orka mer än barn och ungdomar? Och i så fall varför?
kram

Edit: Tack för era svar o synpunkter och ja - det är lite så jag menar. Man skriver orkar inte men menar kanske att man inte har lust. Det är bara det att jag tycker det låter tråkigt när man säger: Jag orkar inte... om man inte menar just det!

Kommentarer
Postat av: K

Att inte orka är en undanflykt, nä det tror jag inte. Jo, absolut, det är kanske "inne" nu, om du vill kalal det de, men det är väl så att det smittar precis som annat, t.ex. ätstörningar. Och många gånger sitter det säkert i huvudet. Men det gör det inte mindre verkligt för det. Jag vill verkligen orka hundra gånger mer saker än jag gjort den har försökt, men de har inte gått. Kram

2008-09-03 @ 19:28:26
URL: http://pavagigen.blogg.se/
Postat av: K

Ren igen. Och jo, ibland ska nog vuxna orka mer än ungdomar. Man kan inte begära att barn och ungdomar ska klara allt på en gång. Inte vuxna heller såklart. Men det händer mycket när ungdomar växer och någon gång måste defå tid till att lära sig. De kan inte kunna från början. Ska de orka allt från början blir det svårt. Dessutom så finns det så himla många krav för ungdomar (vuxna också) att leva upp till idag. Och det är inte direkt någon i skolan som säger att det är okej att inte klara allt. Jag tror att många sätter pressen att man ska klara allt från början, det tråkiga också. Men i början är det jobbigt. Man orkar inte alltid första gången. Kräver man det så faller man lätt och och orkar ännu mindre. Nu ska jag plugga plugga plugga.

2008-09-03 @ 20:07:13
URL: http://pavagigen.blogg.se/
Postat av: K

Hehe, jag bara tänker att jag ska plugga, men oftast blir det inte så mycket gjort. Men idag har jag hunnit en del, men segare går de ikväll. Men för det första så är det inte bara ungdomar som inte orkar någonting. Utbrändhet är väl ganska vanligt just nu, och det är väl ändå vanligast bland vuxna. Sen tror jag det farliga är att ignorera att någon känner att de inte orkar. Då ökar bara pressen på att klara av allt ännu mer. Nä, jag tror på att visa förståelse. Det betyder inte att man ska göra allt åt någon annan, men att säga att det är okej, du kan inte alltid va på topp. Du får ha dåliga dagar, det är helt normalt. Då kanske kraven istället sänks, och orken kommer tillbaka. Gör man inget åt saken så kommer det ju inte förändras. Tycker man bara att det är jobbigt att folk är trötta så kommer nog folk bara bli tröttare. Men det är okej Mats, du får va trött på tröttisarna! :)

2008-09-03 @ 21:36:48
URL: http://pavagigen.blogg.se/
Postat av: FANNY

Tack tack! Det var ett tag sedan man läste din blogg och du har inte skrivit så mycket i min blogg. Kanske för ointressant att läsa? Eller så är jag dålig på att uppdatera? Ha det fint!!

2008-09-03 @ 22:18:53
URL: http://beautifulflower.blogg.se/
Postat av: A

Det beror nog på. Hos en del är det nog så att det där med att inte orka handlar mer om lättja egentligen, att man inte har lust skulle väl vara ett bättre ordval. Ibland kanske man också använder ordet lite väl lättvindigt, men ofta är det också så att man verkligen inte orkar det ena eller andra. Jag orkade helt klart mycket mer förut än vad jag gör nu som vuxen!! Var gladare och hade därmed mera ork. Och även färre måsten och ansvar. Så egentligen kanske det inte har att göra med om man är vuxen eller barn eller ungdom, utan mer hur livssituationen i sin helhet är.

2008-09-03 @ 23:36:02
URL: http://annmi.blogg.se/
Postat av: K

Ja någon måste ju säga ifrån på dina inlägg ju! ;)

2008-09-04 @ 06:44:59
Postat av: Ninni

Tack!Jag gillar din header, proffsigt..det är självtagna foton eller? Hur sjuttsingen får man bakrundsmusik nu då:)?



du, jag behöver råd..jag har blivit erbjuden en katt, en persier..kan den bo i min lgh? jag vill ju inte plåga den..åå jag måste svara inom en vecka!! Den ligger på 1500kr i vanliga fall..



what to do? nu kom jag på mig själv..hur har du ingett ett sådant förtroende att jag frågar dig om en sådan sak istället för pappsen själv:)

kram!!

2008-09-04 @ 12:44:44
URL: http://jennyhelgen.blogg.se/
Postat av: Anna

"Orkar inte" är för mig att vara helt slut, alternativt att man försökt göra något men misslyckats gång på gång.

2008-09-04 @ 15:24:11
URL: http://psyksyster.blogg.se/
Postat av: -

någon som har suttit och övet på photoshop ser jag? Fina resultat. ; ) Det gäller att hålla sig kvar in på 2000 talet också hah :D hoppas du har det bra... kram

2008-09-04 @ 15:41:07
URL: http://waldelf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










RSS 2.0