Cogito, ergo sum

Rubriken är ett citat som betyder "Jag tänker, alltså finns jag". Min morbror, Nils-Gösta, är författare och filosof och kan naturligtvis latin  Han har skrivit ett antal diktsamlingar men är inte alls känd. Däremot är han stolt över att klarat sig genom livet utan att "ha behövt utföra något hederligt arbete"....

Själv hoppade jag av från skolan under det första året i gymnasiet. Skoltrött och började arbeta i stället. Men mitt intresse för att skriva har jag kanske ärvt från Nils-Gösta, om man nu kan ärva från sin morbror?

Självförtroende är enkelt uttryckt väl att man tror sig själv kunna klara av någonting. En uppgift. Ett liv.

Det märkliga är hur självförtroende, eller brist på det, yttrar sig. Dom som har ett verkligt bra självförtroende är inte dom som pratar om det. Ta en som Tiger Woods. Han säger ju inte att "den här tävlingen kommer jag att ta hem" utan snarare "det kommer att bli tufft att vinna för alla andra är så bra".

Den som utger sig för att vara bra har sällan ett grundmurat självförtroende. De försöker skapa en bild av att de är bra medan dom som verkligen har tron på sig själv kan klara av att i stället föra fram andra.
Så tror jag att det är.

Sen finns det ju dom som inte har självförtroende. Som inte tror de kan klara saker.

Självkänsla har, som flera av er påpekat, en helt annan mening. Självkänsla är i sig ett positivt uttryck men man kan säga låg självkänsla för att berätta motsatsen. Ordet självkänsla är besläktat med självkännedom, att veta saker om sig själv.

Självkänsla är medvetandet om sitt eget värde. Hur man uppfattar sitt eget värde med egna ögon.

Det säger sig själv att många som mår dåligt har en låg självkänsla. Vi människor har lätt att måla upp en bild av att vi inte duger. Vi tar åt oss intryck från media, samhälle, kompisar och den värld vi lever i och ser att vi inte är perfekta för att möta den världen, framtiden...

Vår känsla kan påverkas av både motgångar och intryck. Vi kanske har misslyckats i kärleksförhållanden, har problem i skola eller arbete, eller ser inte ut som vi skulle vilja se ut. Vi glömmer ibland att media styrs av pengar och vill sälja saker och idéer genom overkliga idealmänniskor.

Självförtroende och självkänsla är olika saker, men de hör ihop. Har man dålig självkänsla så leder det antagligen till ett dåligt självförtroende när man står inför livets olika uppgifter. Eller vardagliga saker.

Bättre självkänsla innebär att vi tror mer på att vi kan klara saker = bättre självförtroende.

Hur får man bättre självkänsla? Några möjligheter (annars blir detta en hel bok...)

  * Bry dig mer om dina egna värderingar än om vad andra tycker
  * Tänk på dina positiva egenskaper och lyft fram dom
  * Fundera på saker som du kan göra bättre i stället för sånt du gjort fel
  * Förlåt dig själv för dina misslyckanden och ta lärdom av dem för framtiden
  * Se framåt. Idag är första dagen i resten av ditt liv. Vad vill du åstadkomma

Du tänker, alltså finns du. Hur kan du förbättra din självkänsla?

Skillnaden mellan drömmar och en plan är bara att drömmen inte är tidsbestämd


Kommentarer
Postat av: Annsingen

Du skriver så kloka saker du min Käre Mats!

2008-02-06 @ 08:47:27
URL: http://lillanslilla.blogg.se
Postat av: alma

visdomen fullkomligt lyser igenom dig min vän! bra skrivet!

2008-02-06 @ 09:09:27
Postat av: Gubben

Bra skrivet!
Sedan gäller bara att omvandla skrift till handling och där tror jag att det stora problemet uppstår för många av oss.
Ha en bra dag!
Gubben

2008-02-06 @ 09:17:25
URL: http://mhats.blogg.se/
Postat av: emma

ditt inlägg band mig fast lite för länge vid datorn så att jag kom försent till lektionen. (tur att det var filosofilektionen, då var jag ju inte sen..)
Ja har grävt i de ett par gånger...skillnaden och hur de påverkar varann...vissa kan ju också ha ett enormt självförtroende men överhuvudtaget ingen självkänsla.
ja ibland är jag bra, när jag får till det för mig själv ;)

2008-02-06 @ 09:34:28
URL: http://www.dushi.blogg.se
Postat av: ronnie

cogito ergo doleo

jag tänker därför är jag deprimerad ;)

2008-02-06 @ 10:34:05
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: alma

jaså? vilka då? Kram

2008-02-06 @ 10:37:36
Postat av: Camilla

Mycket bra skrivet men glöm inte att de som hela tiden yttrar sitt goda självfötroende och skryter är de som kanske har den lägsta självkänslan. Ett utmärkt sätt att stärka självkänslan utöver de du redan har nämnt är att varje dag tänka på det som är bra i ens liv och vara tacksam för det. Man lär sig att uppmärksamma det lilla istället för att bara klaga hela tiden :)

2008-02-06 @ 16:20:04
URL: http://tungviktaren.blogg.se
Postat av: Fanny

Tack för ditt utalande :)! Jag är kanske värdefull, men svårt att se ibland, där kommer vi in på de du tar upp i dehär inlägget.
Jag ska försöka ta vara på det! Jag tänker ofta på det positiva sakerna när jag är nere men det är så svårt att se. Det mörka är lättare att fästa sig vid. Men det jag inte kan göra något åt kan man lika bra strunta i. Det kommer alltid att vara här. Det är det jag menar med yttre problem ,jag försöker skapa det istället. Typ som att inte äta och annat. :/ Det kan jag styra. Jag ska försöka tänka positivt istället! Äta bör man annars dör man. Äta gör man ändå dör man, men iaf :) stor kram

2008-02-06 @ 21:16:05
URL: http://beautifulflower.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










RSS 2.0