Meningen med livet

Efter några koppar kaffe (läs cigaretter) är jag redo att ta mig an uppgiften att förklara för er meningen med livet. Det kan väl inte vara så svårt, även om jag har en känsla av att det finns andra som försökt...

Ett pyttelitet fel som kanske många gör är att de ställer sig själva i centrum och frågar: Vad är meningen med mitt liv? Tänk om varenda myra skulle ställa sig den frågan? Då skulle det bli kaos i myrstacken.

Vi är alla en del av livet. Det låter kanske tråkigt men vår uppgift är faktiskt bara att leva vårt liv. Kanske har vi till och med någon sorts ansvar inför någon obestämd högre makt att leva livet så gott vi kan? Ansvar är jobbigt, vi skippar den delen.

Ska vi tänka på planeten, ekologi, klimat, kommande generationer, kanske våra barn? Det känns för stort.

Nu måste jag komma på något.... haha, jag har verkligen ingen aning om vad det kommer att stå på nästa rad!

Vi får bara en chans. När man blir äldre (nu talar erfarenheten!) så börjar tiden ticka mot sitt slut. Det gör att man mer kan värdesätta varje dag som går. Så är det också för dem som varit allvarligt sjuka, kanske nära döden, men klarat sig. Dagarna blir mer värdefulla. Livet kan uppskattas mer för vad det är - en lång följd av dagar!

Meningen med livet är faktiskt bara att du ska leva det. Vänta inte på något annat. Lev nu!

Se där, det var väl inte så svårt.

Kommentarer
Postat av: alma

Haha! coolt!
Hum, meningen med livet är att leva det! Till fullo och ta vara på varje dag, sen är det bra karma att se till att kommande generationer får chansen att ta reda på vad meningen med livet är för dem - alltså värna om denna plats kallad moder jord ;)

2008-02-16 @ 10:36:39
Postat av: Nilla

Fånga dagen är väl något som de allra flesta hört någon gång..man ska ta vara både på det tråkiga som de roliga..för det är livet ..inte alltid roligt inte alltid tråkigt..livet på en pinne i hönsgården må så gott

2008-02-16 @ 11:08:22
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: Ulla

Kloka ord! Jag fick en textrad av min mormor som jag tycker om och nu när hon är död tänker än mer på: "Lev nu. Livet går inte i repris" Jag försöker verkligen ta tillvara varje dag. Tänka positivt och njuta av det jag har. Min svägerska dog hastigt i en trafikolycka i höstas och hur hemskt det än är så har det fått mig att vara än mer rädd om livet och framförallt vardagen.

2008-02-16 @ 16:54:56
URL: http://www.ulla67.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










RSS 2.0