Hjärnans makt

Vi behöver egentligen aldrig tänka på dåliga saker. Det sköter hjärnan själv.

Det konstiga är hur våra minnen lagras och sorteras. Hur många har inte sagt efter en utekväll och kvalen på nästa dags morgon: Nej nästa gång ska jag inte dricka såå mycket. Men kommer vi ihåg det nästa gång? Näää
Och inte går vi och funderar på det under veckan och i taxin till krogen.

Men sen finns det andra saker. Alla ni som är för smala. Ni kanske kommer ihåg hur det var när ni inte var så smala? Nej, det behövs inte för det gör hjärnan åt er. Och för många som har ätstörningar så finns den tanken där hela tiden. Mat? Nej, jag kommer ihåg hur det är att vara tjock, fet, äcklig.

Vissa dåliga saker i våra minnen är så prioriterade att dom följer oss hela tiden. Skräck för tandläkare, sprutor, flygplan, hissar, människor, spindlar och mycket annat.

Är det så att vissa saker är farligare än andra. Eller är det som vi inbillar oss?

Vad kom jag fram till nu då? Kanske att dom där sakerna inte är så farliga om vi bara vågar göra dom igen.
Eller så får ni hålla er till alkoholen haha!
Kram

Kommentarer
Postat av: alma

jag säger bara två ord som jag lärde mig under psykologilektionerna: BETINGAD REFLEX

2008-05-11 @ 22:24:56
URL: http://almakakasi.blogg.se
Postat av: stars in heaven

Hur var det i Köpenhamn? Kram

2008-05-11 @ 23:29:20
URL: http://tessiiie88.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










RSS 2.0