Jämställdhet eller inte

Varför får tjejer ätstörningar och inte killar? Jo, klart att det finns men säg att det är några få procent killar, resten tjejer. Samhället och media sätter måttstocken. Tyvärr klarar många tjejer inte av den press som andra och de själva sätter i vår knäppa värld. Självsvält blir ett alternativ av olika orsaker.

Frankrike är det första land i Europa som i dagarna förbjuder smala, anorektiska modeller. Hoppas Sverige följer deras exempel.

Om vi ser på behandlingen. I normala fall går sjukvården ut på att göra patienten frisk. Diagnos, behandling, frisk, uppföljning. Så är tanken även då det gäller ätstörningar. Men,  ett stort MEN, vad är frisk?

För att klara av dom ekonomiska ramarna har man inom sjukvården bestämt att för patienter som lider av anorexia eller anorexia-bulemi är frisk = normalvikt.

Det innebär som jag ser det att man nöjer sig med att ta bort symptomen. Så länge man är underviktig så behandlar man även de underliggande symptomen med samtalsterapi i olika former, men när vikten är normal anses patienten vara frisk även om inte hjärnan är frisk.

Och råkar du ha normalvikt när du blir sjuk så får du ingen vård alls för då är du ju frisk!?

Vad är det för vård?

Vi kan jämföra med en svår sorg. Om en person har sorg behöver personen bearbeta känslorna för att komma igenom sorgen. Man kanske behöver terapi i form av samtal med en psykolog. Inte fan hjälper det att i stället ge personen antidepressiva tabletter. Det tar ju bara bort möjligheten att prata om och släppa ut känslorna.

Varför är det så? Det är ju mest unga tjejer, personer som inte bidrar så mycket till statskassan och därför har vi kanske inte råd att behandla deras sjukdomar. Är det så?

Hur kan vår sjukvård tycka att personer som är sjuka ska klara sig själv efter halva behandlingen? Om vi leker med tanken att det var en sjukdom som bara killar fick. Skulle det sett likadant ut då?

Kommentarer
Postat av: Camilla

Det är väl ungefär som med vården av hjärtsjuka, den bästa går till männen :p Fast jag kan nog tycka att killarna glöms bort lite nu, hur många killar vågar ens erkänna att de har anorexia? Kan hålla med om att anorektiska modeller bör förbjudas men inte smala, även om det kan vara svårt att hålla isär det ibland. Om vi ska sikta mot jämställdhet ska väl även där alla vara representerade. Så är det inte nu, men det blir ju inte heller så när man förbjuder alla smala att modella. Sen kan jag hålla med om att idén om att det bara är kroppens hälsa som gäller och att normalvikt=frisk är helt befängd.

2008-04-16 @ 17:49:22
URL: http://tungviktaren.blogg.se
Postat av: Katrin

Håller verkligen med dig där. Så många tjejer mår skit men är inte 'smala nog' att få vård eller tas på allvar. Dessutom så verkar vården fokusera enbart på svältsymptomen i sig och inte på människan bakom och hur hon känner och mår. Det verkar också som att trenden är att man allt mer ser ätstörningar som enbart fysiska sjukdomar, där tex idrottsanorexi är något som behandlas med enbart kostterapi (=tvångsmatning tills man är normalviktig och därmed 'frisk'). Någonstans går synen på personen som en hel, unik människa där såväl känslor som tankar och kropp påverkar förlorad. Jag har själv haft ätstörningar och följer en del bloggar, man blir både arg och ledsen över hur respektlöst de här tjejerna blir behandlade.

2008-04-16 @ 17:50:53
Postat av: Molly

har inte spanien också infört dessa krav? jag trodde att det var de som var först ut, men jag kan ju ha fel. jag har för mig att danmark också har infört liknande krav... bra inlägg förresten.

2008-04-16 @ 19:17:29
URL: http://mollyshalsoblogg.blogspot.com/
Postat av: Molly

svar: okej, men det är i alla fall ett bra beslut som dessa länder väljer att ta:) ha en bra fortsättning på kvällen!

2008-04-16 @ 20:47:32
URL: http://mollyshalsoblogg.blogspot.com/
Postat av: Nikki

kolla zippit.blogg.se ;)

2008-04-17 @ 15:49:35
URL: http://Bonies.blogg.se
Postat av: h-a

men de flesta behandlarna säger även att det inte finns ngn nu-är-du-frisk-ahaupplevelse. det enda sjukhuset i kritiskt tillstånd är att skjussa upp vikten.

jag tror också att det var spanien som införde dessa krav på modeller först.. BMI 19+

En fråga.. har stött på din blogg ettflertal ggr. har aldrig läst igenom hela (kanske får jag mitt svar då) Frågan lyder: Du är väldigt engagerad i ätstörningar. Vrf? Egna erfarenheter?

Nu kanske du tyker jag snokar, du behöver inte alls fråga.. var bara intresserad. kram

2008-04-17 @ 21:25:36
URL: http://jagoch.blogg.se
Postat av: Vendelah

Jag lades in på en anorexi/bulimienhet för lite mindre än ett år sedan, och då var jag helt normalviktig. Det är klart att jag fick hjälp snabbare eftersom jag då hade varit sjuk i sju år. Det jag vill säga är att den finns hopp även för normalviktiga och sjuka!
Blog on!

2008-04-22 @ 12:46:31
URL: http://spiteandmalice.blogg.se
Postat av: Clara

jag håller med dig.. bra blogg!

2008-05-01 @ 12:12:56
URL: http://bergenstrahle.blogg.se
Postat av: Fanny

så sjukt sant!

2008-05-06 @ 18:40:37
URL: http://beautifulflower.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










RSS 2.0