Bridgefestivalen

I Örebro har jag varit på bridgefestival tillsammans med en 4-5000 andra kortspelsfanatiker. Jag vet att många inte vet vad bridge är så här kommer en kort sammanfattning.

Man spelar fyra vid varje bord, fast man spelar i par (sitter mitt emot varandra). En giv består av att alla bjuder en eller flera gånger tills ingen vill bjuda mer. Högsta budet vinner då spelföringen och sedan gäller det att klara hem det man har bjudit för att få poäng.

I tävlingar är det många bord där alla spelar samma giv. Därför har man kortläggningsmaskiner som duplicerar korten.
Anna arbetade som kortläggare och lyckades tjäna ihop över 3000 kronor på 5 dagar så hon var helt nöjd!

Här en bild på Håkan som håller i "brickorna", en sorts plastfodral med givarna i fyra fack - ett till varje spelare.



I Örebro bor man på hotell eller på campingen som är jättestor. Spelet är på Conventum:



Denna bild är från första dagen men sedan var lokalen fullproppad för det mesta från morgon till kväll trots att Örebro hade 32 grader varmt under veckan.

En av dom roliga sakerna i år var jubileumsfesten på tisdagen med 1100 deltagare. Man hade engagerat artister från Örebro att uppträda.

Bland annat uppträdde Peter Flack (Hjalmar) och drog en förfärlig massa historier. Jag kommer ihåg en lite sådär till hälften och den är dålig haha.

Tre gubbar satt och pratade om sina respektive. Min fru är korkad säger den förste. Hon köpte 4 brödrostar bara för att det var rea på dom. Äh, sa den andre, min fru köpte en Mercedes och hon har inte ens körkort.
Det där var väl inget sa den tredje. Min fru packade ner kondomer till charterresan och hon har inte ens någon snopp!

Med lite feststämning och ett par glas vin skrattar man ju åt det mesta.



En annan artist som var där var Martin Stenberg.



Det var mycket populärt och lite genant för bridgeförbundet, för när Martin sen kom till sitt hotell hade han inget rum...
Så småningom löste det sig för det var bokat i namnet "Stenbeck"...

Det är mest äldre människor som spelar bridge men det finns ungdomar också. Reglerna för bridge är rätt svåra och det är väl därför många unga inte börjar med det - men det är lite tråkigt för det är ett väldigt socialt och trevligt spel.

Juniorlandslaget fick alla intäkter från returflaskor. Dom körde hårt i sin reklamkampanj:



Nu vet ni i alla fall lite mer om min semester. Mina resultat på bridgen var lite sämre än dom brukar vara, som bäst en femteplats - men nästa år ska jag vinna!

Kram

Kommentarer
Postat av: Diamanten

Ohh, nice med örebro ^^

hoppas det var supe rkul :D

2008-08-01 @ 22:04:41
URL: http://bortomverkligheten.blogspot.com/
Postat av: Linnéa

Välkommen hem igen kul att det har varit bra =)

2008-08-03 @ 20:03:11
URL: http://livnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










RSS 2.0