Att älska är svårt

Nu ska jag fortsätta min lilla följetong om kärlek.

Alla behöver kärlek. Om man inte mår bra är det svårt att älska någon och kanske allra svårast att älska sig själv.

Vad innebär det egentligen att älska sig själv?

Vi lever i ett samhälle där utseendet betyder en hel del. Kan man älska sig själv utan att tycka om sitt utseende?
Jag tror detta är en viktig fråga för många, kanske särskilt för unga tjejer som är osäkra på om de duger.

Vi blir ju matade med bilder på vackra människor. Inte konstigt då att det blir en följd att unga tjejer försöker likna dessa "idoler", bli smalare och vackrare.

Så småningom upptäcker de kanske att det inte fungerar och då det vänds till en ilska emot dem själva. De har utsatt sig själv, sin familj och sina vänner för något under kanske flera år och egentligen vetat hela tiden att det är fel, att det inte kommer att hjälpa, att det bara är en fasad.

Kan man förlåta sig själv att man utsatt sig själv och andra?

Ja, helt enkelt för att man måste. De misstag man har gjort är meningslösa om man inte lär sig av dem. Se gärna tillbaka, men dra lärdom av dina misstag. Det är faktiskt ett bra sätt att komma vidare.

Misstag och fel som vi gör är alltid ett led i att vi växer som människor. Och att förlåta sig själv för att man bara är människa och gör misstag är första steget i att kunna älska sig själv.

Det avgörande är emellertid att man måste fundera på sina värderingar. Det är inte spegelbilden som ska älskas utan den riktiga personen som står framför spegeln. Alla personer som är ärliga, ömsinta, känslosamma och ödmjuka förtjänar att älska sig själv.

Som förälder finns ännu en sak jag vill tillägga. Jag vet att det kan vara svårt att prata om känslor med föräldrar, men tro inte annat än att dom faktiskt förstår såna saker och har den erfarenhet du kanske saknar. Dessutom älskar dom dig och vill bara ditt bästa. Och dom blir jätteglada när deras barn visar förtroende för dom.

Tyvärr vet inte dom flesta föräldrar vilken tuff värld det är för ungdomar idag. Det är kanske deras fel men det är faktiskt något som du också kan hjälpa till att ändra på.

Den kärlek du bäst behöver är din egen.

Kommentarer
Postat av: Annsingen

Bra skrivet!
Och 17.35 är det Greys Anatomy...men du är förlåten för du har inte kanal 5:)

2008-01-30 @ 18:38:49
URL: http://lillanslilla.blogg.se
Postat av: Anonym

Haha, förlåt, det ska inte hände igen ;P. Tack för dina kommentarer =)

2008-01-30 @ 19:03:35
URL: http://edagbok.blogg.se
Postat av: Annsingen

Det där menar du ändå inte;P....
Du älskar mina uppdateringar:))

2008-01-30 @ 19:28:27
URL: http://lillanslilla.blogg.se
Postat av: Maya

Tack. :)

2008-01-30 @ 19:30:36
URL: http://mayahitodit.blogg.se
Postat av: rosie

Så sant i det du säger, har kollat på lite inlägg du skrivit och du får en verkligen att tänka och fundera. Kärlek är alltid knepig och väcker jämt frågor. Något jag anser är att man måste älska sig själv först innan man kan älska andra. Kan man inte det är man inte heller värd att älskas.
En annan sak jag ville skriva också,
skulle jag kunna få länka dig till min egna blogg?

2008-02-05 @ 00:51:39
URL: http://rosiesconfessions.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










RSS 2.0