Milla har gjort det

Camillas liv har förändrats, verkligen. Ni kan läsa hennes historia på hennes blogg om ni vill, men nu har hon lyckats göra flera stora förändringar i sitt liv. I går besegrade hon tillsammans med sin advokat motparten i en rättegång och slapp att ånyo bli tvångsvårdad enligt LVU

 I förrgår fick Milla vara med och hålla ett företag för traktens politiker och andra intresserade. Det handlade om hennes erfarenheter från psyk- och ungdomsvården.

Här är ett utdrag av vad hon sa.

På BUP ordinerar man medicin som om det vore "vitaminer".
Man kan även fast man är under LPT gå ut och köpa tabletter på apoteket så man nästintill dog på IVA.
Enligt verksamhetschefen på BUP formulerade hon sig som så att om man är under LPT då skall det endast vara vid det akuta skedet, för att man kan inte behålla en patient så länge.
Men förklara då för mig - SKA man skicka hem en allvarligt självmordsbenägen person?
Vem skall DÅ ta hand om dem? SKA man lägga ansvaret helt på föräldrarna - om ens dotter/son tar sitt eget liv?

En del kanske tycker att dessa patienter ska beredas vård på behandlingshem?
Det kostar oerhört mycket pengar från socialtjänsten att behandla en patient på ett behandlingshem.
Sedan råder det stor brist på sådana hem, de flesta är söderut och har få platser - så alla kan inte få hjälp, tyvärr.

Sanna, en medpatient på barnpsyk sökte hjälp för bland annat för ätstörningar. BUP ville inte skicka remiss till ett behandligshem söderut. Så vad gör hon? Enligt BUP är man färdigbehandlad när patienten har gått upp x antal kilon. BUP personalen säger att man ska äta upp allt annars sätter dem in sond. Sedan ska man vara frisk, när man har gått upp ett antal kilon.
Hur tänker egentligen psykiatrin? Är det på detta sätt man blir frisk?

Jag menar på Sunderby Sjukhus är det EN barn och ungdomspsykatri - som skall gälla för hela norrbottenslän.
Även om jag inte fick rätt vård i tid - så vet jag att andra kan få det om bara ni i vården lyssnar på oss ungdomar.

Mer platser och personal behövs.

DET BEHÖVS FÖRÄNDRING DVS FÖRBÄTTRING INOM PSYKIATRIN OCH DET ÄR NU!
Innan fler ungdomar begår sitt liv eller dör i anorexi.


Kommentarer
Postat av: Camilla

Ja, jag har ÄNTLIGEN klarat det! :)

2008-05-10 @ 09:33:05
URL: http://doden.blogg.se
Postat av: stars in heaven

Skrolla neråt och titta åt höger ;)

2008-05-10 @ 09:53:13
URL: http://tessiiie88.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller med till hundra procent! Psykrati överhuvudtaget idag tas inte på allvar. Det är ungefär som; när det sitter i huvudet är det inte lika allvarligt.
Bra skrivet!

2008-05-10 @ 11:35:38
URL: http://edagbok.blogg.se
Postat av: Tépåsen

Ja, det skulle jag kunnat göra men jag vet redan hur mycket hon kan om hästar;) Något annat tips på vad jag kan prata om eller ställa för fråga/frågor?
Tack i alla fall!

2008-05-10 @ 18:32:51
URL: http://tepasen.blogg.se
Postat av: L

Hej och hå! Jag har bytt blogg, ett litet N gör skillnaden. (Överlever inte utan dina kloka kommentarer, det är bara det jag vill säga) :-)

2008-05-10 @ 22:53:34
URL: http://livnea.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










RSS 2.0