Du och de andra

Man brukar säga att allt vad man vill göra det kan man göra. Det stämmer ju inte riktigt, men det finns en tanke bakom det. Om man tror att det går så blir det lättare. Tror man inte på det, och inte vill göra det, blir det nästan omöjligt.

Jag tror det finns en parallell i hur man ser på sig själv. Är du en person som skapar din egen framtid eller låter du andra bestämma hur du ska vara och vad du ska göra? Jag menar inte att andra bestämmer åt dig utan snarare att du låter dig påverkas av andra. Vad andra tycker. Till och med av vad du tror att andra tycker.

Hur ska du kunna klara av att vara något eller göra något som andra inte tror att du klarar? Många kan bli fast i negativa tankar för att de har en låg självkänsla. D v s tror att det som kanske andra tycker är verkligheten. Är sant. Blir sant.

Så är det inte. Eller så borde det inte vara...

Det finns antagligen få människor som verkligen känner dig som du är. Eller hur? Jag tycker att endast dessa få personer har full rätt att tycka och tänka något om dig. Att döma dig. Och framför allt, du behöver bara bry dig om vad dessa människor anser. De som verkligen är dina vänner och känner dig väl - de som vet allt om dig. Eller nästan allt, för ingen vet väl allt om någon.

Vad andra tycker spelar egentligen ingen roll. Det är bara om du väljer det som det har betydelse. Det handlar ju om fakta och fördomar. Vet man inte allt så har man inte alla fakta. Då blir det man tycker en förutfattad mening och en sorts fördomar. Inte går väl du och dömer folk vid första anblicken? Nej, tänkte väl det :) Men då ska du inte heller acceptera det andra gör om de har förutsattade och kanske felaktiga uppfattningar om dig. Eller hur?

Så skåla för dina vänner och skit i dom som du inte känner!
kram
Mats

Kommentarer
Postat av: Elin

Mycket klokt där du gamla gubbe! :P



Det betyder att du reser lite hit och dit en del?



Jo du har nog rätt, man ska bry sig om sig själv och sina förhoppningar och förväntningar främst. Svårt bara när man alltid haft andras krav att se upp till i första hand.

Kram

2010-06-19 @ 11:27:05
URL: http://foreverhopeless.blogg.se/
Postat av: Elsie

Inspirerande rader .... Letar iaf efter Anti.

Mvh, E

2010-06-20 @ 07:17:18
URL: http://wastedlollipop.blogg.se/
Postat av: linnea

okej, då förstår jag hur du tänker =)

Klart man kan utveckla på egen hand, men detta är ju en unik chans att träffa likasinnade och verkligen ägna ordentligt med tid åt intresset, för att se om jag kan tänka mig pyssla med det på heltid. Men jag får se hur det blir. Säkert är att det kommer bli ett beslut iallafall :D

2010-06-20 @ 18:03:03
URL: http://snigelpicka.blogg.se/
Postat av: Erica

Jag tror faktiskt att det stämmer. Att allt som man vill göra det kan man göra. Man kanske inte kan det på en gång, och man kanske inte kan göra det perfekt heller eller vara bäst på det. Men om man vill, tränar och försöker så går det nog tillslut. :)

2010-06-23 @ 20:44:29
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: emma

Nä, det finns ingen som är obekymrad och fri! Men man kan ju låtsas, så känns det inte helt omöjligt när det är som motigast. Jag tror till och med att det kan vara lättare för mig, även nu men framförallt SEN (när jag är klar med detta, haha) att vara och KÄNNA mig obekymrad och fri. Åtminstone inför mycket smått, så känner jag nu.



Jag hoppas du får en fin midsommar, vad har du för planer? Jag ska ut till skärgården på fest med fina och glada (!) vänner, jätteroligt!

KRAM!

2010-06-24 @ 18:03:09
URL: http://dushi.blogg.se/
Postat av: emma

haha, mats, du är rolig du! Och nästan lika självkritisk som jag, skämt åsido :P En fin bil vill jag inte ha men en resa vore nåt. Att ta med kroppen på då alltså. Svårt att springa ifrån den biten. Hoppas det gick bra för er idag!

2010-07-03 @ 22:25:10
URL: http://dushi.blogg.se/
Postat av: Spader Madame

Du har så rätt! When you are rigt, you are right!

2010-07-05 @ 11:55:38
URL: http://www.spadermadame.blogspot.com/
Postat av: Lillasyster

Nej, har alltid haft mediciner, eller sen2007.

2010-07-06 @ 09:01:19
URL: http://doden.blogg.se/
Postat av: Elsie

Tänkvärda ord. Jag försöker ta till mig ditt inlägg, men man ofta så djupt rotad i sina gamla tankemönster att det blir en kamp att ändra inställning.



Tack också för din kommentar, det du skrev om att orden klär mig. Det värmde!

2010-07-10 @ 09:06:04
URL: http://wastedlollipop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback










RSS 2.0